e-commerce assortiment beheren loont

3 concrete tips meer te halen uit uw e-commerce assortiment.
24 mei 2021 door
e-commerce assortiment beheren loont
e-atlete, Steven

Actief beheer van het e-commerce assortiment zorgt ervoor dat uw klanten makkelijker de producten vinden die ze zoeken. Zoals je kan begrijpen is dit essentieel voor de klantervaring alsook voor de conversie ratio. Hieronder 3 concrete tips om meer te halen uit het e-commerce assortiment. 


Zet de belangrijkste producten bovenaan

Klanten hebben het geduld niet om lang te zoeken naar het product. Zet daarom de best verkopende producten bovenaan in hun categorie. Veel e-commerce systemen laten toe de volgorde van de producten te bepalen per product categorie. De oefening 


Analyseer de conversie per categorie & subcategorie

Zonder twijfel ben je bekend met de conversieratio van je site, maar je kan dit doortrekken naar de categorieën. Als blijkt dat je op sommige categoriën je conversie ratio significant lager is, of zelfs nul, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Ofwel kunnen klanten niet makkelijk vinden wat ze zoeken, ofwel trek je de verkeerde klanten aan naar deze categorie ofwel is je propositie niet goed genoeg: bijv. Je bent te duur of hebt niet de juiste producten/merken in het assortiment. 


Gebruik de filters & facets die klanten willen gebruiken. 

Hoe weet je waarop klanten willen filteren? Veel bedrijven starten vanuit hun markt expertise, en dat is op zich niet verkeerd. Maar hoe zoeken de klanten online en waarop willen die klanten filteren? Praktische tip: doe even een korte keyword analyse op jouw producten en al snel zullen de attributen waarop klanten zoeken te zien zijn: bijv. Bij keyword analyse van televisie, zie je de zoekterm ‘LED televisie 40 inch’ opduiken. Daaruit kan je afleiden dat de vermelding van de technologie (bijv. LED) en de grootte (in inches) belangrijk zijn. Zet die filters die je ziet terugkomen in het keyword onderzoek dan ook bovenaan.  

Met je analytics kan je ook mits de juiste configuratie, in de gaten houden op welke facets er geklikt wordt. Filters die niet gebruikt worden, mag je uiteraard naar onder schuiven of evt uitschakelen. 


e-commerce assortiment beheren loont
e-atlete, Steven 24 mei 2021
Deel deze post
Archiveren