Overslaan naar inhoud

Help klanten te vinden wat ze zoeken met goede productinformatie.

Goede productinformatie is essentieel in het zoeken naar producten.
14 juni 2020 door
Help klanten te vinden wat ze zoeken met goede productinformatie.
steven - Upgraders

De online productinformatie laat bij veel retailers de wensen over. Dat is niet alleen jammer voor de klant, maar ook heel inefficiënt voor de retailers zelf. Accurate productinformatie die geoptimaliseerd is voor digitale kanalen helpt de klant vinden wat hij zoekt en draagt bij tot hogere klanttevredenheid, omzet en winstgevendheid.

Klanten zoeken vandaag steeds vaker naar heel specifieke producten: in voeding is dat bijv. op basis van allergenen, ingrediënten of die voldoen aan bepaalde diëten. Consumenten zoeken zo bijv. actief naar glutenvrij, bio of vegan. Voor sportartikelen zoeken consumenten naar items voor specifieke sportdisciplines, bijv een yoga broek ipv sportbroek.

Daarnaast worden bijkomende producteigenschappen en labels steeds belangrijker, zoals bijv. sustainability, fairtrade en de oorsprong van het product steeds belangrijker. Bijkomende productinformatie kan het aantal retouren ook drastisch verminderen en zo klantentevredenheid en de bottom-line te verbeteren. Informatie van de exacte afmetingen, gewicht, gebruikte materialen, enz.

Zowat voor elke retailer groeit het assortiment wordt de productinformatie steeds belangrijker om de klant te helpen een keuze te maken. Klanten die onvoldoende informatie hebben om een keuze te maken zullen geen winstgevende klant zijn. Ofwel vinden ze het product niet, bijv vegan optie van een product en is er geen omzet. Ofwel zijn ze niet zeker dat het helemaal gluten-vrij is en kopen ze het niet. In beide gevallen geen omzet 🙁 en frustratie bij de klant.

Klanten willen accurate productinformatie ook voor producten die ze goed kennen. Wanneer het over boodschappen gaat, kopen mensen hun bekende bieren, wasmiddelen of yoghurt. Maar ook daar is duidelijkheid over een specifieke SKU belangrijk. Zo is voor frisdranken het belangrijk duidelijk aan te geven over welke verpakking het gaat: selecteert de klant nu blikjes van 15cl, 25cl, 33cl, 50cl, per stuk in 6-pack, 12-pack, 15-pack of 24-pack. Heroimages spelen hierbij een belangrijke rol om dit duidelijk over te brengen.

Gebrekkige productinformatie geeft gebrekkige zoekresultaten

Goede productinformatie zorgt ervoor dat de zoekmachines zowel op de site als in google of bing ervoor zorgen dat de juiste producten getoond worden. Als je op olijfolie zoekt, wil je geen ‘tonijn in olijfolie’ in de resultaten. Ook wil je geen speelgoedstrijkijzer zien als je een ‘pop voor een 5 jarige’ zoekt. Als het relevante product niet in de top 10 van weergegeven zoekresultaten staat, haakt de klant vaak af. Dit is een negatieve klantervaring waardoor de klant misschien niet meer terugkomt of afziet van enige aankoop. De omzet lijdt er sowieso onder.

Ook Google en Bing gebruiken de productinformatie voor SEO. Grote budgetten worden uitgegeven aan IT-technische ingrepen op de website, terwijl de productinformatie minstens even belangrijk is. Minder goede SEO resultaten geeft minder organische bezoekers en moeten die dan maar gehaald worden via andere betalende kanalen. Retailers geven daardoor onnodig veel geld uit aan betalende acquisitie van klanten.

Onvolledige of foutieve informatie kan zware gevolgen hebben.

De directe gevolgen voor omzet en winst spreken voor zich als de prijs of beschikbare voorraad fout is. Maar dit hebben retailers al bij al nog goed in de gaten. Foutieve logistieke informatie zoals foutieve barcodes zijn minder zichtbaar, maar hebben ook ernstige gevolgen in de logistieke afhandeling: onzichtbare voorraden, verkeerde producten die geleverd worden, SKUs die niet niet op orde zijn, bijv. 1 karton van 6 flessen leveren voor 1 aangerekende fles.

Daarnaast is een gebruiksaanwijzing van belang. Zeker bij nieuwe producten of producten met een specifieke toepassing zoals reinigingsmiddelen. Naast de wettelijke verplichtingen, is de ervaring van de eindklant belangrijk: Wat als u een chemisch product gebruikt op een lievelingstrui en met beschadigd textiel achterblijft.

En wat als de fabrikant of retailer foutief de allergenen aangeeft? Welke aansprakelijkheid draagt een merk of retailer indien iemand door foute informatie ernstige gezondheidsproblemen ervaart of zelfs sterft?

Tijd om die digitale productinformatie te verbeteren

Historisch gingen retailers en merken ervan uit dat klanten in de winkel het product kunnen bekijken, aanraken of passen vooraleer ze het kochten. Voor logistieke doeleinden hielden retailers dus vooral logistieke en prijsinformatie bij. In de afgelopen jaren hebben retailers wel bijkomende productinformatie (omschrijving, gebruiksaanwijzing, heroimages, enz.) aangeleverd gekregen van hun leveranciers, maar die informatie is dan weer vaak niet volledig of geoptimaliseerd voor online verkoop. Grotere merken investeren intussen wel om hun productinformatie te verbeteren, de huismerken blijven helaas achter. Tijd om de productinformatie te optimaliseren voor de digitale kanalen.

Klanten willen geholpen worden! Pak die extra omzet door goede productinformatie

Elke e-commerce manager kan een deel van haar/zijn ambitieuze groeitargets waarmaken door de digitale productinformatie aan te pakken. Klanten zoeken aan de hand van productinformatie. Help hen makkelijker zoeken op uw e-commerce platform door de productinformatie grondig te verbeteren. Het goede nieuws is dat dit stap voor stap kan gedaan worden (bijv. Top 500 producten) en er snel resultaten kunnen geboekt worden. Bovendien kan dit intern gedaan worden of uitbesteed worden aan een extern bureau.

Bottomline: Een grondige aanpak van de productinformatie kan een grote stap voorwaarts betekenen in het helpen van klanten om te vinden wat ze zoeken en zo bijdragen tot klantentevredenheid, de omzet en de marge.

Wil je als retailer of merk meer weten over hoe meer kan online verkopen door je productinformatie te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact met Upgraders via ons contactformulier. 

Help klanten te vinden wat ze zoeken met goede productinformatie.
steven - Upgraders 14 juni 2020
Deel deze post
Archiveren